“A construi o bibliotecă înseamnă a crea o viață. Biblioteca nu va fi niciodată o colecție întâmplătoare de cărți.Fără biblioteci, nu există civilizație”
Carlos María Domínguez
Biblioteca, în cadrul școlii are
o vechime de 53 de ani. În tot acest timp, generațiile de elevi care i-au trecut
pragul, au fost îndrumate pentru aprofundarea lecturii.Se
știe că aceasta, îndeamnă la introspecţie, angajează valori formative care îşi
pun amprenta pe întregul comportament al
cititorului.
Biblioteca reprezintă pentru şcoală
o carte de vizită. Ea cuprinde un număr de 21.886 volume, structurate după
Clasificarea Zecimală Universală, asigură baza documentară şi de informaţii
necesare procesului de învăţământ, la nivelul aprofundării studiului,
realizează valorificarea şi comunicarea documentelor şi surselor de informaţii,
facilitează accesul rapid la diverse categorii de surse, organizează un sistem
de servicii pentru toate categoriile de utilizatori. Se oferă cărţi din
bibliografia şcolară, lucrări de referinţă, cărţi pentru copii, beletristică, literatură
universală, publicaţii adresate tuturor disciplinelor școlare.
Fondul
de carte este format din:
-literatura pentru copii - 6023 volume;
-literatura universală – 4219 volume;
-literatura română – 8194 volume;
-artă, religie, spiritualitate – 428
volume;
-matematică și științe – 625 volume;
-istorie, geografie – 1005 volume;
-generalități – 878 volume;
-literatură engleză, franceză – 514
volume.
Procesul
de dezvoltare a bazei de documente este subordonat cerinţelor utilizatorilor și oferă
posibilităţi de informare, studiu şi cercetare în toate domeniile cunoaşterii. Strategia
achiziţionării de pe piaţa editorială internă are în vedere criterii ferme de
exigenţă.
Biblioteca reprezintă unul dintre
spaţiile cele mai importante din şcoală, întrucât contribuie
la apropierea elevilor de lectură şi sprijină cadrele didactice în reuşita
actului educaţional.
Bibliotecarul
se implică direct și activ atât pentru asigurarea manualelor școlare, cât și în
satisfacerea cererilor de lectură ale utilizatorilor, avându-se în vedere
faptul că cititorii elevi, majoritatea vin cu tema propusă, dar nu au
întotdeauna o bibliografie stabilită de profesorii coordonatori.
Fondul
de carte trebuie dezvăluit vizitatorilor cu fiecare ocazie şi cât mai des.
Expunerea unui număr cât mai mare de cărţi, care să permită oricând răsfoirea
sau împrumutul, permite elevului un contact nemijlocit cu cartea selectată
pentru o anumită temă.
Sala
Multimedia, care este și Sala de Lectură a Bibliotecii, este dotată cu toată
infrastructura necesară dezvoltării
elevilor. Este o practică obişnuită a bibliotecii organizarea de expoziţii
aniversare, ocazii de readucere în memoria cititorilor a scriitorilor
importanţi din literatura şi cultura română, activități care marchează
evenimentele majore anuale, cum ar fi: Octombrie – Luna Internațională a
Bibliotecilor Școlare, 28 Noiembrie – Ziua Bucovinei, 1 Decembrie – Ziua
Națională a României, Ziua Culturii Naționale – Ziua Luceafărului Poeziei
Românești, 1 Februarie – Ziua Internaționlă a Cititului Împreună, Medalion
Mărțișor Ion Creangă, 9 Mai – Ziua Europei -Proclamarea
Independentei de Stat a României, „1
Iunie – Lumea Minunată a Copilăriei”, Nașterea Domnului - Tradiții și
Obiceiuri de Iarna, dar și activități prin care se marchează promovarea sănătății,
a unui comportament civilizat, a protecției mediului. Mai avem în vedere
omagierea scriitorilor și oamenilor de cultură săbătoriți la împlinirea anilor
aniversari, Toamna oglindită în operele scriitorilor și a pictorilor, Tradiții
și Obiceiuri de Paște, Sfântul Apostol Andrei cel Întâi Chemat – Ocrotitorul
Neamului Românesc, Dragobete vs.
Valentine’s Day – obiceiuri și tradiții.
Foarte
utile sunt manifestările şi activităţile în cadrul bibliotecii, care trezesc
curiozitatea sau care provoacă emoţii artistice. Astfel, biblioteca se implică activ în atragerea potenţialilor utilizatori
elevi.
În
centrul atenţiei noastre stă dotarea bibiotecii
cu toate cărţile utile elevilor, crearea unor condiţii optime de studiu în
bibliotecă. În scenariul on-line, bilblioteca pune la dispoziția elevilor și
cadrelor didactice pe site-ul școlii, link-uri cu resurse educaționale pentru
consultare și aprofundare.
Deşi
internetul și activitățile on-line reprezintă o provocare a lumii moderne, biblioteca rămâne o constantă culturală, un simbol al profunzimii spirituale.
Această bibliotecă “hibridă” trebuie tratată şi considerată nu ca pe un
serviciu ajutător, ci ca pe o componentă fundamentală ainstituţiei şcolare.
Biblioteca
trebuie să fie un for de comunicare între cititori şi aceia care creează sau
pun în circulaţie cărţile. Cartea este o creaţie a spiritului şi în acelaşi
timp, o creaţie de natură materială, adică „depozitarul” inteligenţei umane,
înmagazinând cunoştinţe, sensibilitate, fapte pe care le păstrează inalterabil
un timp nedefinit.
Cartea,
ca element component al culturii unei naţiuni, face parte din acele bunuri a
căror valoare se defineşte prin relaţia ei cu utilizatorul.
Biblioteca este un centru formativ
în care elevii capătă diferite deprinderi constructive: lucrul cu cărţile,
utilizarea eficientă a informaţiilor, selecţia materialelor şi, nu în ultimul
rând capacitatea de a coopera şi de a se comporta civilizat în Sala de Lectură.
Importanţa lecturii este evidentă
şi mereu actuală. Lectura este un instrument care
dezvoltă posibilitatea de comunicare între oameni, făcându-se ecoul
capacităţilor de gândire şi limbaj. Lectura elevilor este un act intelectual
esenţial, care trebuie îndrumat şi supravegheat de şcoală şi familie. Lecturarea
cărţilor, a manualelor, a însemnat întotdeauna informare, instruire şi
educaţie, în sensul cel mai larg. Ea dă consistenţă şi sens existenţei însăşi.
Ea este o modalitate de a educa, instrui şi a contribui la formarea valorilor
morale a cititorului. Dezvoltarea gustului pentru lectură presupune crearea
unor situaţii care să-i stimuleze pe elevi.
Credem
că trebuie să ajutăm noile generaţii să
descopere faptul că lectura nu este
ceva de domeniul trecutului, să nu încurajăm scăderea interesului pentru carte în
favoarea TIC. Cărţile rămân o sursă
esenţială de cunoaştere şi au un rol extrem de important în formarea
personalităţii. Ceea ce ele transmit şi modul în care transmit acest ceva
nu poate fi descoperit decât prin lectură. Tinerii vor înţelege acest lucru
abia atunci când vor redescoperi plăcerea cititului, acesta fiind cel mai bun
antidot pentru actuala criză a lecturii.
Indiferent de evoluţia
tehnologiilor, bibliotecarul trebuie să rămână în centrul activităţii bibliotecii.
Într-o lume a roboţilor, asistenţa unei fiinţe umane sensibile este mai
valoroasă decât oricând. De aici şi ideea identificării bibliotecarului cu un
motor de căutare cu inimă.
Vom
citi cărți și în format clasic și în format electronic. Nu suntem obligați să
alegem între ele. Cărţile în format electronic vor deveni mult mai răspândite
decât sunt astăzi, dar nu vor ajunge să înlocuiască cărțile tipărite, esențial
rămâne conţinutul cărţilor, calitatea lor, nu formatul în care apar.
Cititul
este un act de formare a personalităţii umane, cu implicaţii pe care omul le va
respecta de-a lungul vieţii. Putem supravieţui oricărei încercări dacă avem de
partea noastră, cuvântul aşezat în rând nobil. Pentru că acesta este adevărul:
cartea ne face puternici, ne face nemuritori.