Motivare , implicare, colaborare pentru o educație de calitate europeană
În perioada 1 septembrie 2017 – 31 august 2019 în Școala Gimnazială Nr.3 Suceava se va derula Proiectul Erasmus Plus pentruformarea personaluluiMotivare , implicare, colaborare pentru o educație de calitate europeanăcu numărul de referință2017-1-RO01-KA101-036429.
Proiectul este finanțat de Comisia Europeană, grantul obținut fiind în valoare de 35 570 de euro.Scopul proiectului nostru are în vedererealizarea unei educații de calitate comparabilă cu cea oferita de sisteme de educație eficiente, recunoscute la nivel internațional prin : modernizarea procesului educativ pornind de la modele europene consacrate, întarirea relației școala-părinți-comunitate pentru crearea unei conștiinte civice europene,realizarea pe termen lung a unor parteneriate Erasmus Plus și eTwinning pentru deschiderea pe care acestea o oferă atât profesorilor cât și elevilor spre sistemul european de valori.
Prima etapă a proiectului presupune participarea la cursuri de formare organizate în 6 țări europenea 17 cadre didactice.
Proiectul va contribui la îndeplinirea obiectivelor strategiei europene 2020 ce vizează reducerea abandonului școlar pentru că va oferi profesorilor posibilitatea aplicării unei metodologii moderne, elevii vor fi motivați și vor avea la dispoziție instrumentele necesare succesului educațional devenind cetățeni responsabili și eficienți.
Acest proiect europeancontinuă misiunea Școlii Gimnaziale Nr.3 Suceava care oferă de deceniiFIECĂRUI ELEV O SANSĂ DE REUȘITĂ.
MOBILITĂȚI
FLORENȚA
Primul flux a fost format din 3 cadre didactice, unul din ciclul gimnazial, profesor de matematică Marchitan Claudia Georgeta, și două din ciclul primar, profesor învățământ primar Croitor Janina și profesor învățământ primar Cocoș Oana Andrada.Participanții au urmat cursul,,A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for TeachersERASMUS+ CLA.1.SAT”ce s-a desfășurat în Florența, Italia, în perioada 2-7 octombrie 2017. Acest curs practic a fost conceput pentru a ajuta participanții să înțeleagă, să identifice și să combată abandonul școlar timpuriu și relațiile negative între școală și familie. Cursul a fost creat pentru profesorii care doresc să încurajeze un mediu creativ și mai dinamic în clasă, pentru a încuraja și stimula interesul elevilor în procesul de învățare. De asemenea, toți dascălii implicați în proiect au oportunitatea de a deveni o parte a unei rețele europene de cadre didactice care promovează noi instrumente educaționale și vor putea să împărtășească experiența lor.
Iată, pe scurt,cum a fost pentru noi (o profă de mate și două învățătoare):
În cadrul cursului au fost prezente cadre didactice din 6 țări: Croația, Estonia, Germania, Serbia, Ungaria și România.Am avut ocazia să învățăm "prin practică" cum să combatem abandonul școlar timpuriu și să îmbunătățim relațiile între școală și familie.Am participat activ la o serie de activități și experiențe care au avut ca scop promovarea stimei de sine a elevilor, creșterea gradului de implicare al elevilor și o mai mare coeziune între cadrele didactice, elevi și familiile acestora.Pe durata cursului ne-am cunoscut, am vorbit despreavantajele și dezavantajele meseriei, despreThe transformational Teachercare: se adaptează, e creativ, e la curent cu noutățile, e expresiv, folosește diferite metode pentru ,,a-și prinde”elevii și se implică.
Ești cadru didactic! Atunci:Nu uita să eviți ceea ce înseamnă,, burnout”.Ai grijă de tine! Înțelege și încearcă să previi epuizarea! Apelează la un coleg sau vorbește cu cel mai bun prieten. Școala înseamnă comunitate, cooperare, ajutor și ar trebui să fie locul în care copiii să vină cu drag, să aștepte cu entuziasm o următoare zi de școală. Am vorbit despre motivație și despre dificultățile pe care le întâmpinăm, despre resursele pe care le deținem și despre suportul pe care îl avem la școală, atât din partea conducerii, a colegilor cât și a părinților. Am descoperit că și în celelalte țări profesorii sunt încărcați de hârtii, de reguli absurde sau de prea puține dotări, dar am aflat de asemenea că diferența o facitu, dascălul.
BRUXELLES
În perioada 12 – 16 noiembrie 2017, la Buxelles, s-au desfășurat cursurileNon-Formal Education at School. Methods and Tools to Empower Students,în cadrul proiectuluiErasmus Plus - „Motivare, implicare, colaborare pentru o educaţie de calitate europeană”.
Alături de alți 22 deprofesori din 8 țări,doamnele profesoare Talpău Rodica și Nechita Daniela au avut oportunitatea de a-și îmbunătăți metodele de predare-învățare, de utilizare a tehnologiei în cadrul orelor de curs și, nu în ultimul rând, de a interacționa cu elevii.
Prezentarealaboratorului „Future Classroom” a fost relevantă pentru înțelegerea importanței tehnologiei în ușurarea dobândirii diferitelor competențe: de orientare, de învățare a legilor fizicii, de construcție lego. Laboratorul promovează ideea activităților desfășurate pe centre de interes și rămâne pentru toți cei care îl vizitează un model și, de ce nu, un ideal de atins.
Activitățile desfășurate, atât cele indoor, cât și cele outdoor, au urmărit implementarea celor 8 competențe-cheie pentru educație ale Uniunii Europene și au pledat pentru munca în echipă a elevilor. Accentul s-a pus pe relaționarea interpersonală, pe spiritul de inițiativă și antreprenoriat, pe sensibilizarea culturală și exprimarea artistică, toate având ca finalitate motivarea elevilor de a învăța și de a reuși.
LISABONA
Cea de-a treia mobilitate a proiectului a avut loc la Lisabona în perioada 2-6 aprilie 2018. Cursul de formareLearning, Creativity and the Future Classroom Labconstituie o experiență deosebită, din punct de vedere profesional și personal, pentru cele patru cadre didactice participante : Mihaela Catargiu, profesor de fizică, Daniela Renate Întorsură, profesor pentru învățământ gimnazial, Mihaela Sofia Mustea, profesor de limba română și Daniela Petrovici, profesor de informatică.
Cursul aavut în vederemetode activ-participative, extrem de motivante pentru elevi, care utilizează în mare măsură aparatura modernă – calculatorul, camera video, smartboard-ul, webcam-ul și mult blamatul telefon mobil – și care s-au dovedit foarte eficiente în procesul de învățare.Conceptul deFuture Classroom Labpresupune lucrul bine organizatîn echipă, realizarea în spațiu deschis a unor activități diferite, respectarea cu strictețe a sarcinilor de lucru și a termenelor limită pentru realizarea acestora. Astfel copiii sunt responsabilizați, sunt încurajați să fie creativi șisunt obișnuiți să lucreze într-un mediu asemănător celui din marile companii.
Cei opt participanți la curs, proveniți din România și Polonia,au avut ocazia să participe efectiv la activitățile propuse de formatori, să-și împărtășească experiențele profesionale, să cunoască particularitățilecelor trei sisteme de învățământ. S-au legat relații frumoase, din care se vor naște colaborări și parteneriate viitoare.
Cele patru profesoare participante vor împărtăși colegilor experiența acumulată și, alături de ceilalți 13 participanți la activitățile de formare propuse în proiect, vor alcătui o echipă puternică ce va aduce schimbarea dorită în școala noastră.
MALTA
A patra mobilitate a proiectuluia avut loc înperioada 23-27 aprilie 2018,în Malta,având ca scop îmbunătățirea calității educației școlare prin metode capabile să asigure depășirea barierelor și stereotipurilor culturale și lingvistice; reciprocitate pentru tinerii din diferite culturi, înțelegere, acceptare și plăcere;dezvoltarea abilităților de rezolvare a conflictelor; colaborareaeficientă,reducerea resentimentelor generate de diversitate,înțelegereaproblemelor ca pe niște provocări, care pot fi lecții utile.Grupul a fostformat din trei cadre didactice, Apetrei Sidonia Georgeta, AsimioneseiLaura Cristina și Forij Silvia.
Organizatorul cursului, Libero Dachille, cetățean italian, ne-a oferit servicii de consultanță și dezvoltare profesională la standarde internaționale.Cursul s-a derulat pe o perioadă de 5 zile a câte 6 ore pe zi și a presupus un dialog constructiv, aplicații practice, schimb de bune practici cu profesorii participanți și formatori.
Coordonatorul cursului ne-a propusși vizitarea unor instituții în care se învață limba engleză de către studenți sau elevi de diferite naționalități. Aceștia se înscriu la cursuri pentru perioade diferite, în funcție de nivelul dorit de însușire sau perfecționare a limbii engleze. Prima instituție vizitată a fost “Clubclass RESIDENTIAL LANGUAGE SCHOOL” , unde am făcut cunoștință cu tineri veniți de pe toate continentele pentru a învățasau a-și perfecționa competențele lingvistice. Amparticipat la o lecție de exersare a limbii engleze, alături de studenți veniți din Polonia, Japonia, Franța, Portugalia și Spania.
În altă zi am vizitat școala particulară ”AmLanguage Studio”situată în inima orașului Sliema. Având cursanți de toate naționalitățile și de vârste diferite, această instituție oferă oportunitatea învățării limbii engleze la diferite nivele de performanță, dar și interrelaționarea tinerilor de diferite culturi și religii. Am cunoscut aici metode care mijlocesc însușirea unei limbi străine într-un timp scurt.Ne-a impresionat deschiderea cu care comunică elevi veniți din colțuri diferite ale lumii. Întâlnirile cu profesorii de limba englezăau avut loc zilnic laMikiel Anton Vassalli College, Giovanni Curmi Higher Secondary School, în orașul Naxxar. Esteo școală postliceală care oferă cursuri academice la nivel avansat, intermediar și obișnuit,adaptate nevoilor individuale ale elevului. În fiecare an, școala pregătește sute de studenți pentru a-și continua studiile la diferite instituții de învățământ terțiar sau pentru a-și desfășura o carieră. Majoritatea studenților obțin rezultate excelente în examinări externe. Am asistat la ore de literatură engleză și lingvistică, susținute de profesoriiMandy Bonnici, Nikki Fenech, Josianne Borg, Henry Holland, Alexander Francalanza, Owen Mifsud, Lara Sammut, Rachelle Gauci.Am recunoscutîn activitatea acestor profesori metode și tehnici de lucru pe care le aplicăm și noi în școlile noastre, dar și aspecte diferite.Atmosfera este plăcută, în aer plutește o energie pozitivă. Evaluarea cunoștințelor se face prin examene. Un lucru care ne-a atras atenția este lectura și interpretarea unui roman (Atonementde Ian McEvan) de-a lungul unuiîntreg an școlar. Initial, elevilor li se propune de către cadrul didacticinterpretarea unui fragment din textul suport, apoi lectura propriu-zisă a acestuia. Fiind întrebat de metodă, profesorul a susținut că astfel elevii reușesc mai bine să înțeleagă textul și să emită judecăți de valoare cu privire la acțiune și personaje.Am apreciat, de asemenea, existența tablelor inteligente și a videoproiectoarelor în fiecare clasă, acestea fiind folosite în diferite secvențe de lecție.
În afara vizitelor la școli, ni s-a oferit ocazia să cunoaștem câteva secrete din managementul a două hoteluri malteze:Le Meridien HotelșiHilton Hotel.În ambele locații, am descoperit o organizare riguroasă a serviciilor șiresponsabilitatea angajaților.Fiecare își cunoaște foarte bine sarcinile de lucru și le îndeplinește cu maximă seriozitate.Angajații nu sunt supervizați, iarmunca lor este evaluată la finalul lunii și al anului. Astfel, pe panoul care cuprinde informații și fotografii ale personalului, apare fotografia”Angajatul anului”,care primește o recompensă substantială pentru munca sa.
Deși Malta este o insulă mică, situată în mijlocul Mediteranei, a reușit să devină un centru istoric și multicultural de excepție. Nu întâmplător, Valletta, capitala Maltei, este capitala europeană a culturii în 2018. Perioada petrecută în această țară ne-a oferit ocazia de a vizita și câteva locuri deosebite: Insula Gozo (cu renumita Fereastră albastră), Cele Trei cetăți (Vittoriosa, Senglea, Cospicua), Mdina (fosta capitală a țării în Antichitate), Templul din Tari, Piața de pește Marsaxlokk.A fost o experiențădeosebită despre care vom vorbi, cu siguranță, mult timp de acum înainte.
MONTREUIL BELLAY
Activitatea de formares-a desfășurat în perioada 27 aprilie - 11 mai 2018în Montreuil Bellay, Franța. La curs au participat un profesor din învățământul primar Păr camelia Luoana și doi din învățământul gimnazial : Ciornei Gabriela, profesor de franceză și Vieriu Adrian, profesor de matematică.La curs aparticipat și Mustea Mihaela Sofia, profesor de limba română al școlii noastre, dar fără a primi finanțare în cadrul proiectului.
Prima zi a cursului a început cu prezentarea participanților sub formă de joc. După o scurtădescrierea structurii cursului, au fost expuse câteva aspecte teoretice referitoare la teatru, teatru și educație. În cea de-a doua zi, am clarificat câteva concepte despre evaluarea predării-învățării proces. Întrebări precum "Ce este predarea?", "Care este scopul învățării?", "Care sunt diferitele metode de predare?"," Care sunt calitățile bunei învățături? "," Ce factori avem în vedere când selectăm o metodă instructivă?"au generat o reflecție profundă din partea noastră și o interesantădezbatere. Am subliniat, în discuțiile noastre, că predarea înseamnă, în primul rând, comunicare,iar o comunicare eficientă necesită congruență între mesajul verbal și cel nonverbal. Am vorbit despregamificationși despre modul în care jocurile de rol pot îmbunătățirelațiile interpersonale și comunicarea în general.
Tema propusă încea de-a treia zi - "Creier, emoție, dramă și educație "a fost provocatoare și flexibilă. Ideile principale în jurul cărora a fost construită dezbaterea noastră au fost: natura și mecanismele creierului, memoriei, emoțiilor și atenției, rolul recompenselor și al odihnei, legătura
între dramă și creier, modurile în care putem împărtăși emoțiile cu tehnici de teatru și cum săfolosim simțurile și emoțiile pentru a învăța mai ușor și mai bine.
În cea de-a patra zi, am vorbit despre o gamă largăde metode cu aplicabilitate în spațiul educațional, deoarece creează procese, implicare și o rețea socială. Amparticipat la o activitate cu caracter ludic în care am aplicat unele dintre aspectele teoretice discutate. În ultima zidin prima săptămână, după o discuție teoretică despre simularea globală, am fost implicați în unele activități practice destinate să îmbunătățească abilitățile de lucru în echipă și abilitatea de a rezolva probleme și de a aplica cunoștințe în diferite situații de viață, pentru a stimula creativitatea și libertatea de exprimare.
În a doua săptămână, activitățile au urmat două direcții principale: clarificarea conceptuală și teoretică, pe de o parte,exerciții investigativ-aplicative, pe de altă parte. Am vorbit despre munca noastră pentru a susține dezvoltarea emoțională a elevilor noștri, care sunt atât de diferiți în ceea ce privește stilul de învățare, potențialul, abilitățile, interesele și aspirațiile. Am discutat cum să folosim pedagogia inovatoare și centrată pe elevi prin diverse abordări : învățarea bazată pe anchetă, învățarea bazată pe sarcini, învățarea bazată pe problematizare, care sunt legate de dezvoltarea și practicarea abilităților de gândire. Au fostexpuseunele aspecte teoretice privind natura, dimensiunile și mecanismele de motivării - fundamentul pe care se construiește succesul școlar, prezentându-se câteva strategii didactice motivante care pot fi folosite în școală în funcție de profilul elevilor. Mai multe chestionare ne-au fost aplicate pentru a identifica trăsăturile noastre de personalitate, motivaționale, profilul și stilul de lidership care ne-a condus la o mai bună cunoaștere de sine. Ultima zi a cursului a fost dedicată activității de evaluare.
SEVILLIA
Parents and Teachers: Building Bridges [Părinți și profesori: să construim legături/punți], mobilitate Erasmus între 28-05-2018 și 01-06-2018, în Sevilia, Spania.
Două din cadrele didactice din școala noastră, VintilăIsabel, profesor de limba și literatura română și Socoliuc Mara, profesor de limba engleză, au participat la mobilitatea finală a proiectului nostru Erasmus.
Cursul s-a axat pe crearea unor legături mai puternice între școală și părinți precum și implicarea celor din urmă în viața șolii. În cele cinci zile de curs au fost discutate aspecte cum ar fi: stiluri de parenting, ascultarea activă, comunicarea nonviolentă, rezolvarea problemelor. Cele două participante au elaborat strategii pentru motivarea și implicarea părinților în procesul educațional, strategii care urmează să fie implementate în următorul an școlar.
Subiectele abordate au fost : stilurile de parenting, comunicare, ascultare activă, comunicare nonviolentă, rezolvarea conflictelor, cu scopul de a elabora strategii pentru a motiva părinții să facă parte din viața școlară și să implice în activități școlare. Am făcut schimb de opinii și experiențe privind sistemele educaționale din țările de unde au venit participanții. Am identificat tipurile mai frecvente de părinți și nevoile lor legate de școală șide copiii lor. Am practicat tehnici de comunicare non-violentă, de identificareși de exprimare a emoțiilor și a nevoilor. Am evaluat obiceiurile noastre de ascultare și am încercat să dobândim abilități active de ascultare.
Am desfășurat multe activități practice legate de subiectele prezentate aici: joc de rol (Călătorie spre insula Albatros), reflecție de grup, suport video, metode bazate pe empatie în stabilirea relației cu părinții, metode active ("Eu mesaj" + ascultare activă), exerciții diferite (Being a giraffe, cunoașterea importanței recunoașterii nevoilor, a sentimentelor și a așteptărilor în procesul de construire a relației cu părinții) etc.
Am participat la activități practice, punând în practică noțiunile teoretice de Programare Neuro Lingvistică prezentate. Am elaborat strategii pentru a fi utilizate în școala noastră în anul școlar următor pentru a aduce părinții și profesorii mai aproape de sistemul educațional.
PRAGA
În perioada 22-26 iulie 2019, două cadre didactice, de la Școala Gimnazială Nr.3 Suceava,au participat la cursul de formare intitulat Innovative Approaches to Teaching (Abordări inovatoareîn predare), desfășurat în Praga, Republica Cehă, de către International Training Center ( I T CPraga). Cursul a vizat cu precădere desfășurarea de activități interactive, care se pretează la orice vârstă, în orice fel de context de învățare. Programul Erasmus + la care am participat a avut ca obiectiv principaleficientizarea procesului educativ si obtinerea succesului scolar, printr-o colaborare mai buna cu familia si prin integrarea în sistemul european de educatie. Acesta răspunde nevoii formulate în Planul Europen de Dezvoltare și anume modernizarea procesului educativ pentru sporirea gradului de atractivitate al activitatilor instructive.Cosider că participarea mea și a colegilorla cursurile de formare Erasmus+ , desfășurate în mai multe țări europene diferite, a condus la o deschidere europeană mai largă a școlii noastre.
Evoluția spectaculoasă a tehnologiei a generat, în timp, transformări majore în sistemul de educație și a permis pătrunderea unor noi metode de studiu, care să fie atrăgătoare pentru noile generații de elevi. Este îngrijorător faptul că elevii sunt pasionați de jocuri online și ar sta toată ziua la calculator, însă ei fac parte dintr-o generație pentru care digitalul este foarte important. Aplicații cu utilități nebănuite, Gadget-uri, invenții spectaculoase, rețele sociale – toatele sunt familiare copiilor de astăzi șia devenit o provocare constantă pentru părinți și cadre didactice să țină pasul cu nevoile și dorințele noilor generații de elevi. Nouă, dascălilor ne revine datoria să le îndreptăm pasiunea pentru online în direcția cea bună, deoarecenuputem ignora prezența online-ului și a tehnologiei în viața noastră. Generațiile s-au schimbat, vremurile s-au schimbat, este esențial ca și metodele și produsele de învățare să se adapteze noilor realități. Copiii noștri nu pot să învețe exclusiv cu creta, tabla șimanual.
Cursul a avutîn vedere următoarele aspecte:
utilizarea noilor metode didactice ce vizeaza abordarile transcurriculare, trecerea de la abstract la concret, de la teoretic la practic, precum și crearea de competente;
integrarea mijloacelor TIC în procesul educative, darși pentru facilitarea comunicarii cu elevii și membrii familiei;
modernizarearelatiei professor- elev avand în vedere rolul central al elevului în activitatea de învățare.