Cel mai comun scop al comportamentelor
care generează probleme printre elevii aflați
la școală este același cu cel întâlnit acasă, scopul obținerii puterii.
Rebeliunea deschisă este un tip de manifestare a scopului puterii însă,
conformrapoartelor făcute în diferite
părți ale lumii, problema majoră în școli nu este rebelinea deschisă.Violența
și dezordinea atrag atenția și într-adevăr generează probleme, dar în prezent,
problema principală în școală este majoritatea tăcută.
Elevii și profesorii sunt de acord în estimările lor că elevul este
activ implicat în procesul de învățare mai puțin de jumătate din timpul
petrecut în clasă.Această pierdere reprezintă cea mai mare irosire a resurse
naturale.
Pentru elevi, comportamentul apatic este o formă pasivă și subtilăde
folosire a puterii, iar logica privată a unui elev apatic este de genul
,,Este
clar că nu putem schimba nimic.Asta e sala ta de clasă.Este școala ta.Poți să
le păstrezi.Vreau să scap de aici într-o bună zi, așa că am studiez suficient
de mult ca să mă descurc(asta o fac pentru mine).În ceea ce te privește, fii
convins că nu voi face mai mult decât este cazul ca să pot trece peste
examene(asta este pentru tine).,,
Acest tip de elevi rareori văd acțiunile îndreptate către ei ca având
darul de a le stimula schimbarea.Bazele înfrângerii se află tocmai în acest tip
de abordare a lucrului cu tinerii, pentru că adolescenții aleg în mod frecvent
să refuze cooperarea cu profesorul atunci când ei simt că acesta se
plaseazăpe sine la conducere și are
dreptul să ia toate deciziile.
Ca și în educația parentală, nu ajută să ne luptăm, dar nici să cedăm.Dacă
elevii simt că ai atât de puțin respect de sine încât îți este frică să spui NU
sau să fii ferm, este puțin probabil că te vor respecta sau că vor accepta
coordonarea din partea ta.
Împărțirea responsabilităților poate întări cooperarea dintre elevi și profesori, un antrenament util pentru
asumarea propriilor decizii.
La fel este și cu crearea unei atmosfere încurajatoare în cadrul
consiliului clasei, ce se poate desfășura în fiecare săptămână pentru
asigurarea consensului în cadrul clasei, discutarea și a evenimentelor pozitive
care contribuie la schimbările vizibile ale elevilor.
Grupul de discuție profesori-elevi poate avea o influență pozitivă
majoră asupra relațiilor dintre cele două părți.Se poate stabili ca regulă ,,fără învinuiri,, și se pot stabili trei
obiective majore ale acestei întâlniri
Ajutați
participanții să devină conștienți de percepția lor cu privire la funcționarea
școlii la momentul întâlnirii.
Identificați
ariile în care apar îngrijorări majore din partea grupului.
Lucrați
împreună pentru a descoperi ce poate fi făcut pentru a rezolva problemele
identificate la punctul precedent.
Tehnicile
descrise s-au dovedit a fi de ajutor în reducerea șanselor ca un elev să își
atingă scopul urmărit de comportamentul său problematic și că totuși, uneori, ceva se schimbă când astfel de discuții
au loc, iar acest ceva este atmosfera.
Eleviii încep să simtă că sunt tratați cu respect, că punctul lor de
vedere este valorizat și nu sunt așezați într-o poziție de inferioritate.